Kalendarz

October 2017
M T W T F S S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031EC

Nadchodzące wydarzenia

  • No events.

Co to jest Formuła 18?

Foto: P. Contin

Foto: P. Contin

Autor: Robert Wilczyński

Formuła 18 jest klasą, zarezerwowaną dla katamaranów sportowch z 2-osobową załogą, budowaną przez amatorów lub specjalistów i przeznaczonej do regat. Powstała we Francji w 1994r., a pomysłodawcą był Yves Loday ( złoty medalista w klasie Tornado z 1992r.). Jest to rodzaj katamaranów, których liczba w Europie wzrasta obecnie najszybciej.

Niektórzy dopatrują się między jednostkami tej klasy następcy olimpijskiego Tornado, gdy ten odejdzie na „emeryturę”.

Pomysł utworzenia klasy był stosunkowo prosty- zebrać w jedną Formułę katamarany o dł. 18 stóp , które były uzależnione jako monotypy od swoich producentów. Do nowej sceny regatowej dołączyli szybko tacy znani żeglarze jak, bracia Sach, Mitch Booth, Nils Bunkenburg i inni. W celu zminimalizowania różnic w sprzęcie, materiałach i, konstrukcjach, stworzono w 1985r. Przepisy klasowe. Do najbardziej znanych jednostek należą min. NACRA INTER 18, HOBIE TIGER, DART HAWK, MATTIA F 18, BULOGNE CIRUS.

Kilka podstawowych przepisów, dotyczących omawianej klasy charakteryzuje to, co w niej najważniejsze.

Materiałami dopuszczalnymi do budowy są: żywice poly lub winyloestrowe, stal, aluminium o stałych profilach, kombinacje epoxy-drewno. Przepisy dokładnie podkreślają, iż materiały, które w przepisach nie są wymienione są niedopuszczalne. Żagle, które stawiane są na obrotowym maszcie mogą być wykonane z laminatów poliestrowych lub dakronu. Celowo zrezygnowano z kompozytów węglowych (wyjątkiem są płetwy sterowe), aby powstrzymać tzw. „wyścig zbrojeń” i utrzymać w miarę stałą i dostępną cenę dla wielu żeglarzy. Wszystkie jednostki mają max. 5.52 m długości, max. 2.60 m szerokości, min. 180kg. wagi (sprzęt gotowy do żeglugi), oraz dwa miecze i dwie płetwy sterowe. Istotne jest, że przepisy określają wyraźnie wagę załogi, która jest ważona przed każdymi regatami w stroju plażowym. Stworzono trzy kategorie wagowe:

  • 115-130 k
  • 130- 150 kg
  • powyżej 150 kg

Załogi, które ważą poniżej 150kg. musza używać korektorów dociążających i startować na żaglach o zmieszonej powierzchni foka i genakera.

Organizatorzy regat podchodzą bardzo rygorystycznie do przepisów i ich respektowania.

Oczywiście, każdy ścigający się jacht musi posiadać specjalny certyfikat klasowy dla F 18, oraz odpowiednio naklejone emblematy klasowe na żaglach i kadłubach.

Samo żeglowanie na sprzęcie tej klasy wymaga oczywiście odpowiedniego przygotowania teoretycznego i praktycznego od załogi. Wszyscy, którzy te podstawy opanują, będą mogli korzystać z możliwości nautycznych tych „zabawek”. Podwójny trapez, genaker, oraz wiele regulacji umożliwiają bardzo szybkie żeglowanie już od 2 ° B. Ekstremalne prędkości przy zafalowanym morzu i sile wiatru 7 ° B. pod pełnymi żaglami ( 42 m 2 ) są też możliwe, co zostało pokazane min. w regatach Katamaran Amber Cup. Katamarany F 18 ścigają się nie tylko w swojej klasie. Wygrywały już tak prestiżowe regaty po przeliczeniu ( każdy regatowy katamaran ma swój przelicznik), jak Round Texel, gdzie startuje 800 jednostek. W MŚ F 18 w Parkstone startowały 84 załogi.

Oczywiście jednostki tej klasy służą nie tylko do ścigania się. Dają też doskonałą zabawę amatorom katamaraningu pływających po różnych akwenach morskich i śródlądowych. Mam nadzieję, że i u nas klasa ta zacznie zdobywać coraz więcej pasjonatów.

Dane techniczne:
Długość Max. 5.52m
Szerokość max. 2.60
Wysokość masztu 9.1m
Waga min.180kg
Grot 17m 2
Fok 4,17/ 3.45m 2
Genaker 21/19m 2
Załoga 2 osoby