Autor: Robert Wilczyński
Formuła 18 jest klasą, zarezerwowaną dla katamaranów sportowch z 2-osobową załogą, budowaną przez amatorów lub specjalistów i przeznaczonej do regat. Powstała we Francji w 1994r., a pomysłodawcą był Yves Loday ( złoty medalista w klasie Tornado z 1992r.). Jest to rodzaj katamaranów, których liczba w Europie wzrasta obecnie najszybciej.
Niektórzy dopatrują się między jednostkami tej klasy następcy olimpijskiego Tornado, gdy ten odejdzie na „emeryturę”.
Pomysł utworzenia klasy był stosunkowo prosty- zebrać w jedną Formułę katamarany o dł. 18 stóp , które były uzależnione jako monotypy od swoich producentów. Do nowej sceny regatowej dołączyli szybko tacy znani żeglarze jak, bracia Sach, Mitch Booth, Nils Bunkenburg i inni. W celu zminimalizowania różnic w sprzęcie, materiałach i, konstrukcjach, stworzono w 1985r. Przepisy klasowe. Do najbardziej znanych jednostek należą min. NACRA INTER 18, HOBIE TIGER, DART HAWK, MATTIA F 18, BULOGNE CIRUS.
Kilka podstawowych przepisów, dotyczących omawianej klasy charakteryzuje to, co w niej najważniejsze.
Materiałami dopuszczalnymi do budowy są: żywice poly lub winyloestrowe, stal, aluminium o stałych profilach, kombinacje epoxy-drewno. Przepisy dokładnie podkreślają, iż materiały, które w przepisach nie są wymienione są niedopuszczalne. Żagle, które stawiane są na obrotowym maszcie mogą być wykonane z laminatów poliestrowych lub dakronu. Celowo zrezygnowano z kompozytów węglowych (wyjątkiem są płetwy sterowe), aby powstrzymać tzw. „wyścig zbrojeń” i utrzymać w miarę stałą i dostępną cenę dla wielu żeglarzy. Wszystkie jednostki mają max. 5.52 m długości, max. 2.60 m szerokości, min. 180kg. wagi (sprzęt gotowy do żeglugi), oraz dwa miecze i dwie płetwy sterowe. Istotne jest, że przepisy określają wyraźnie wagę załogi, która jest ważona przed każdymi regatami w stroju plażowym. Stworzono trzy kategorie wagowe:
- 115-130 k
- 130- 150 kg
- powyżej 150 kg
Załogi, które ważą poniżej 150kg. musza używać korektorów dociążających i startować na żaglach o zmieszonej powierzchni foka i genakera.
Organizatorzy regat podchodzą bardzo rygorystycznie do przepisów i ich respektowania.
Oczywiście, każdy ścigający się jacht musi posiadać specjalny certyfikat klasowy dla F 18, oraz odpowiednio naklejone emblematy klasowe na żaglach i kadłubach.
Samo żeglowanie na sprzęcie tej klasy wymaga oczywiście odpowiedniego przygotowania teoretycznego i praktycznego od załogi. Wszyscy, którzy te podstawy opanują, będą mogli korzystać z możliwości nautycznych tych „zabawek”. Podwójny trapez, genaker, oraz wiele regulacji umożliwiają bardzo szybkie żeglowanie już od 2 ° B. Ekstremalne prędkości przy zafalowanym morzu i sile wiatru 7 ° B. pod pełnymi żaglami ( 42 m 2 ) są też możliwe, co zostało pokazane min. w regatach Katamaran Amber Cup. Katamarany F 18 ścigają się nie tylko w swojej klasie. Wygrywały już tak prestiżowe regaty po przeliczeniu ( każdy regatowy katamaran ma swój przelicznik), jak Round Texel, gdzie startuje 800 jednostek. W MŚ F 18 w Parkstone startowały 84 załogi.
Oczywiście jednostki tej klasy służą nie tylko do ścigania się. Dają też doskonałą zabawę amatorom katamaraningu pływających po różnych akwenach morskich i śródlądowych. Mam nadzieję, że i u nas klasa ta zacznie zdobywać coraz więcej pasjonatów.
Dane techniczne: | |
Długość | Max. 5.52m |
Szerokość | max. 2.60 |
Wysokość masztu | 9.1m |
Waga | min.180kg |
Grot | 17m 2 |
Fok | 4,17/ 3.45m 2 |
Genaker | 21/19m 2 |
Załoga | 2 osoby |