Kalendarz

October 2017
M T W T F S S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031EC

Nadchodzące wydarzenia

  • No events.

Ustawianie sterów

stery.JPGAutor: Krzysztof Presz

W żeglowaniu na katamaranie stery mają kluczowe znaczenie. Są one odpowiedzialne za szybkość i manewrowalnośc łódki. Źle ustawione lub posiadające luzy stery to nie tylko “kotwica”, ale też i utrudnienie w prowadzeniu łódki – staje sa ona nerwowa, odpadanie jest utrudnione, opóźnione i czasem kończy sie niekontrolowaną rufą, na przedużaczu powstają duże siły. Stery muszą byc tak dopracowane, żeby łódka mogła byc prowadzona neutralnie, z zerową siłą na sterze. Na łódkach  HC16 siły na sterze powstają też w wyniku złego rozłożenia cięzaru załogi lub ustawienia żagli, ale to zupełnie inny temat i będzie potraktowany osobno.

Jako pierwsza ważna rzecz – też taka która musi byc kontrolowana na bieżąco, a już na pewno przed każdymi regatami – to stan noków (zapinek rumpli, pozwalajacych na podnoszenie i blokowanie płetw) oraz zbieżnośc płetw. Poniżej krótka instrukcja na temat ustawiania równoległości sterów. W wiekszości przypadków optymalną zbieżnoscia jest układ: krawędzie spływu [tylne] są ustawione o 3 mm szerzej niz krawędzie natarcia [perzednie].

  1. Podnosimy rufy łodki tak wysoko, by zapiąć opuszczone płetwy, tak jak do pływania – podpieramy rufy oponkami, skrzynkami lub jakimiś styropianami.
  2. Od końca lub od góry należy zmierzć jakąś odleglosc, np 50, 15 cm, lub w najszerszym mjejsu płetwy, dowolnie, ale na obu tak samo. Następnie zaznaczamy na obu krawędziach kreski flamastrem – na spływie i na natarciu, tak by tworzyły linię prostopadłą do pionu płetwy. Na drugim sterze robimy analogicznie co do milimetra.
  3. Teraz można mierzyć. Bierzemy długą miarke i w dwie osoby przykładamy, najlepiej nie od zera, ale np. od   10cm do przedniej krawędzi i mierzymy co do mm odległość między zaznaczonymi punktami, zapisujemy lub pamiętamy ile było i mierzymy tak samo na tylnej krawędzi. Jeżeli jest tyle samo – to dobrze, jak nie to musimy usatwic stery.
  4. Rozkręcamy blokadę na poprzeczce  i zsuwamy lub rozsuwamy ją (UWAGA: to działa wbrew logice, jak wymyślimy, że mamy ściągnąć, to rozsuńmy, nie wiem dlaczego, ale takie to robi wrażenie, zresztą zobaczycie sami jakie bedą wyniki zmiany długości poprzeczki.
  5. Po serii zmian i pomiarów ustawiamy równolegle i zakręcamy, sprawdzając, czy sie trzyma mocno. Dobrze jest zaznaczyć flamastrem ustawienie na poprzeczce, by miec jakiś punkt wyjścia i do kontroli.
  6. Ponieważ odległość rumpli zalezy też od łączników należy je sprawdzić na okolicznosć luzów, ewentualnie dokręcic lub wymienic na nowe, często w używanych łódkach są już pogięte
  7. Sprawdzamy czy płetwy i bolce nie mają luzów – jak są luzy to należy pomyśleć o tulejkach i podkładkach teflonowych.